15 Kasım 2019 Cuma

Türkiye’deki Büyük Uçak Kazaları



Tarihe Ulus Faciası olarak kazınan 1 Şubat 1963 Cuma günü,

Lübnan Havayolu Şirketi Middle East Airlines'a ait, ilk uçuşunu 1957’de yapmış olan Viscount tipi yolcu uçağı, 4 mürettebatı ve 11 yolcusu ile Beyrut’tan Lefkoşa aktarmalı uçuşun sonlarına gelmişlerdi. Esenboğa Havaalanı'na inişe hazırlanırken, Türk Hava Kuvvetleri'ne ait eğitim uçuşu için havalanan Douglas C-47 tipi Çubuk 28 adlı askeri nakliye uçağı da, 3 kişilik uçuş ekibi ile Ulus üzerinden dönüş için hazırlanırken her iki uçağın havada çarpışması, uçakların havada infilak ederek Ankara’nın en kalabalık ve işlek yeri olan Ulus’a düşmesiyle Havada çarpışan uçakta olan yolcuların bir kısmı ani hava basıncından meydana gelen ve parçalanan kabinden aşağıya düşerler. Bu düşme sonucunda bazı binaların çatı kısmında bulundular. Kaza ve sonrasında toplam can kaybı sayısı 120’ye ulaşmıştı.
İlk kaza raporuna göre Ortadoğu Hava Yolu Şirketi’nin yolcu uçağı suçsuz bulundu. Tekrarlanan araştırmalardan sonrasında son kararda, yolcu uçağının %80, askeri uçağın ise %20 kusurlu olduğu sonucuna varıldı.


22 Eylül 1981 tarihinde,

Pancarköy, Babaeski’de planlı olarak yapılan tatbikat sırasında, F-5 jet uçağı karargah üzerine düştü. Tatbikat senaryosuna göre askerlerin yerdeki manevralarına Bandırma’dan kalkan F-5 savaş uçağı havadan destek verecek, kara ve hava unsurlarının koordinasyonu bu sayede test edilmiş olacaktı. Savaş uçağı tatbikat alanına ulaştığında, senaryoya uygun bir şekilde dalış yaptı fakat bilinmeyen nedenle askerlerin üzerine düştü. Genelkurmay'ın verilerine göre ve şehitler için yapılan anıtta şehit sayısının 64 (er ve erbaş) +1 (pilot) toplam 65 olduğu bilgisi yer almaktadır.
Silahlı Kuvvetler tarihinin en ölümlü havacılık kazası olarak kayıtlara geçmiştir.


1982 yılı Nisan 13’te,

Erzincan, Refahiye’de bir C-130 tipi Amerikan askeri uçağı düştü, 28 kişi yaşamını yitirdi.

4 Nisan 1985 tarihinde,

Balıkesir'de eğitim uçuşu yapan F-104 tipi askeri bir uçak, marangozlar sitesine düştü. İki pilot ile 14 kişi yaşamını yitirdi, 21 kişi yaralandı. Pilotlardan biri paraşütle atladı fakat yüksek gerilim hattına düşerek şehit oldu. Diğer pilot ise yaralı olarak kurtuldu.

Tarih, 26 Mayıs 2003 gösterdiğinde,

Ukraynalı özel bir havayoluna ait YAK-42 tipi uçak, Trabzon’un Maçka ilçesinde yakınlarında düştü. İspanyol Barış Gücü askerlerini taşıyan uçaktaki 62 asker, 12 mürettebat yaşamını yitirdi. Bişkek’ten, İspanya'nın Zaragoza şehrine gitmek üzere havalanan uçak, Trabzon'da yakıt ikmali yapmak için alçalırken, radardan kayboldu.
İki kez alçaldığı öğrenilen uçak, pisti göremediği için üçüncü denemeyi yapmak istedi ancak başarılı olamadı. Kazaya yoğun sis ve şiddetli türbülansın neden olduğu bildirildi.

Yazınızın son kazası 30 Kasım 2007 tarihinde yaşandı,

Atlasjet Havayolları’na ait 1996 model MD83 tipi uçak Isparta’da düştü. 7 mürettebat 56 kişi yaşamını yitirdi. Uçağın kaza nedeni olarak pilotaj hatası ve yere yaklaşım cihazının arızalı olması gösterildi. Rapora göre cihaz 15 gündür arızalıymış.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder