Tarihe Ulus Faciası olarak kazınan 1 Şubat 1963 Cuma günü,
Lübnan Havayolu Şirketi Middle
East Airlines'a ait, ilk uçuşunu 1957’de yapmış olan Viscount tipi yolcu
uçağı, 4 mürettebatı ve 11 yolcusu ile Beyrut’tan Lefkoşa aktarmalı uçuşun
sonlarına gelmişlerdi. Esenboğa Havaalanı'na inişe hazırlanırken, Türk Hava
Kuvvetleri'ne ait eğitim uçuşu için havalanan Douglas C-47 tipi Çubuk 28 adlı
askeri nakliye uçağı da, 3 kişilik uçuş ekibi ile Ulus üzerinden dönüş için
hazırlanırken her iki uçağın havada çarpışması, uçakların havada infilak ederek
Ankara’nın en kalabalık ve işlek yeri olan Ulus’a düşmesiyle Havada çarpışan
uçakta olan yolcuların bir kısmı ani hava basıncından meydana gelen ve
parçalanan kabinden aşağıya düşerler. Bu düşme sonucunda bazı binaların çatı
kısmında bulundular. Kaza ve sonrasında toplam can kaybı sayısı 120’ye
ulaşmıştı.
İlk kaza raporuna göre Ortadoğu
Hava Yolu Şirketi’nin yolcu uçağı suçsuz bulundu. Tekrarlanan araştırmalardan
sonrasında son kararda, yolcu uçağının %80, askeri uçağın ise %20 kusurlu
olduğu sonucuna varıldı.
22 Eylül 1981
tarihinde,
Pancarköy, Babaeski’de planlı olarak yapılan tatbikat
sırasında, F-5 jet uçağı karargah üzerine düştü. Tatbikat
senaryosuna göre askerlerin yerdeki manevralarına Bandırma’dan kalkan F-5 savaş
uçağı havadan destek verecek, kara ve hava unsurlarının koordinasyonu bu sayede
test edilmiş olacaktı. Savaş uçağı tatbikat alanına ulaştığında, senaryoya
uygun bir şekilde dalış yaptı fakat bilinmeyen nedenle askerlerin üzerine
düştü. Genelkurmay'ın verilerine göre ve şehitler için yapılan
anıtta şehit sayısının 64 (er ve erbaş) +1 (pilot) toplam 65 olduğu bilgisi yer
almaktadır.
Silahlı Kuvvetler tarihinin en
ölümlü havacılık kazası olarak kayıtlara geçmiştir.
1982 yılı Nisan 13’te,
Erzincan, Refahiye’de bir C-130
tipi Amerikan askeri uçağı düştü, 28 kişi yaşamını yitirdi.
4 Nisan 1985 tarihinde,
Balıkesir'de eğitim uçuşu yapan
F-104 tipi askeri bir uçak, marangozlar sitesine düştü. İki pilot ile 14
kişi yaşamını yitirdi, 21 kişi yaralandı. Pilotlardan biri paraşütle
atladı fakat yüksek gerilim hattına düşerek şehit oldu. Diğer pilot ise yaralı
olarak kurtuldu.
Tarih, 26 Mayıs 2003 gösterdiğinde,
Ukraynalı özel bir havayoluna ait
YAK-42 tipi uçak, Trabzon’un Maçka ilçesinde yakınlarında düştü. İspanyol Barış
Gücü askerlerini taşıyan uçaktaki 62 asker, 12 mürettebat yaşamını yitirdi.
Bişkek’ten, İspanya'nın Zaragoza şehrine gitmek üzere havalanan uçak,
Trabzon'da yakıt ikmali yapmak için alçalırken, radardan kayboldu.
İki kez alçaldığı öğrenilen uçak,
pisti göremediği için üçüncü denemeyi yapmak istedi ancak başarılı
olamadı. Kazaya yoğun sis ve şiddetli türbülansın neden olduğu bildirildi.
Yazınızın son kazası 30 Kasım 2007 tarihinde yaşandı,
Atlasjet Havayolları’na ait 1996
model MD83 tipi uçak Isparta’da düştü. 7 mürettebat 56 kişi yaşamını yitirdi.
Uçağın kaza nedeni olarak pilotaj hatası ve yere yaklaşım cihazının arızalı
olması gösterildi. Rapora göre cihaz 15 gündür arızalıymış.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder