Dünyanın en eski ikinci metrosu olan Tünel, Eugene
Henri Gavand’ın gözlemleri sonucu ortaya çıkar. Fransız mühendis Gavand, Pera
ile Galata arasında Galipdede Caddesi ile Yüksekkaldırım Yokuşu’na seçenek
olarak, iki yeri birbirine bağlayacak asansör tipinde bir demiryolu projesini
Sultan Abdülaziz 10 Haziran 1869’da onaylar.
Tünel `yap-işlet-devret` modeliyle yapılır, 42 yıl işletme süresi vardır. 30
Haziran 1871’de Tünel yapımına başlanır. Temmuz 1872’de İngiliz şirket “The
Metropolitan Railway Of Constantinople From Galata to Pera” adı ile tescili
yapılır. 05 Aralık 1874’de yapımı tamamlanmış ve hayvan taşımalı deneme
seferleri yapılmış. Sonrasında insan taşımacılığına 10 para yolculuk ücreti ile
geçilmiştir. 17 Ocak 1875’te büyük bir katılımın olduğu törenle hizmete alınır.
Yapım maliyeti 180 bin Osmanlı Lirası olan, Tünel’in enerjisi 150 beygir
gücünde iki buhar makinesiyle sağlanır ve gaz lambalarıyla aydınlanması
sağlanmıştır.
Teknolojinin gelişmesiyle, 1910’da elektrikli
tramvaylara geçiş çalışmaları başlayınca, şirket, 1911 yılında Osmanlı’ya geçer
ve “Dersaadet Mülhakatından Galata ve Beyoğlu Beyninde Tahtel’arz
Demiryolu” unvanını alır. Daha sonra devlet tarafından 175 bin Türk lirasına
satın alınarak 01 Mart 1939’da millileştirilen Tünel, 16 Haziran 1939’da 3645
sayılı yasa ile kurulan İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri (İETT)
Umum Müdürlüğü’ne devredilir.
İkinci Dünya Savaşında; bazı malzemeleri satın
alınamadığı için üç buçuk ay yolcularından ayrı kalan Tünel, Fransız Electro
Enterprise firması tarafından 33 Milyon Lira sarfla tamamıyla yenilenerek
elektrikli hale getirilir. Tünel'in elektrifikasyon çalışmaları 1968 yılında
başlar, 2 Kasım 1971 tarihinde yeni haliyle törenle hizmete açılır. 350 beygir gücündeki
elektrikli sistemiyle 573 metrelik mesafeyi 90 saniyede aşan Tünel, 16 metre
boyunda iki vagonuyla bir seferde 170 kişiyi taşır.
Her dönem İstanbullular’ın vazgeçilmezi olan Tünel,
her gün Karaköy ile Beyoğlu’nu birbirine bağlamaya devam ediyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder